שם המושג באנגלית
|
הגיה בעברית
|
פירוש המושג
|
הסבר המושג
|
Chorus
|
קורוס
|
מקהלה
|
אפקט המשלב השהייה, ביטול פאזות ושינויי גובה צליל להעשרת האות הנכנס. בשילוב עם אות הכניסה יגרום האפקט ליצירת מרקם צלילים עיליים עשיר ומצלצל דמוי פעמון
|
Delay
|
דיליי
|
השהייה
|
עיכוב אות לפרק זמן, הנמדד במילי שניות (ms). כמו כן השם המקובל למכשיר המבצע פעולה זו.
|
Digital
|
דיליי דיגיטלי
|
השהייה דיגיטלית
|
מכשיר המבצע פעולת השהייה באמצעות טכניקה דיגיטלית
|
Delay
|
Dry
|
דריי
|
יבש
|
האות המקורי הנשלח למכשיר המקבילי שלו בצירוף האפקט המתקבל מאותו מכשיר. האות המתקבל מהמכשיר ללא האות המקורי נקרה wet.
|
Feed back
|
פיד בק
|
הזנה חוזרת
|
הזנת אות היציאה אל כניסת המכשיר. בכך נגרם מעבר האות פעם נוספת דרך המכשיר ועיבודו הנוסף בו. לדוגמא: מעבר צליל אחד בדיגיטל דיליי אם יוחזר שוב ושוב אל הכניסה יגרום לחזרות רבות של אותו צליל.
|
Flaming
|
פלמינג
|
מכה כפולה
|
אות החוזר על עצמו פעמיים בהשהייה קצרה, בהשאלה ממונח נגינה המתאר שתי מכות תופים הסמוכות זו לזו.
|
Flanger
|
פלנג'ר
|
צלחת גלגל
|
אפקט המשלב השהייה, בטול פאזות ושינויי גובה צלילי להעשרת האות הנכנס. בשילוב עם אות הכניסה יגרום האפקט ליצירת מרקם צלילים עיליים עשיר ומצלצל דמוי פעמון. להבדיל מהקורס הפלנג'ר מתרחש תוך שימוש בהשהיית זמן קצרה יותר
|
High
|
היי
|
גבוה
|
מונח המתאר תדירויות ועוצמות גבוהות.
|
Hold
|
הולד
|
החוזק
|
במערכת השהייה- פקודה הגורמת לנעילת הזיכרון במכשיר והשמעת האות האגור בזיכרון פעם אחר פעם.
|
Hz
|
הרץ
|
הרץ
|
יחידה המתארת תדירות של תופעה מחזורים לשנייה. לדוגמא: 100hzישלם 100 מחזורים בשנייה.
|
Low
|
לוו'
|
נמוך
|
מונח המתאר תדירויות ועוצמות נמוכות.
|
l.f.o
|
אל-אף-אוו'
|
מתנד תדר נמוך
|
מעגל אלקטרוני המשנה פרמטר אחד במכשיר בצורה מחזורית, לדוגמא: הגדלת והקטנתה שהיית הזמן בקורס או פלנג'ר.
|
Mix
|
מיקס
|
ערבול
|
כפתור במכשיר המאפשר ערבול של אות היציאה (wet) באות הכניסה ( . (dry
|
לדוגמא: בדיגיטל דליי הוספת הצליל הראשוני להחזרים.
|
Modulation
|
מודולישן
|
אפנון
|
השפעה על תדר ע"י תדר אחר דוגמא: הפעולה המתקבלת מהפעלת הl.f.o המהווה מחורית בתדר נמוך (שינוי ההשהייה) על תדר גבוה (האות).
|
Pre delay
|
פרה דיליי
|
השהייה ראשונית
|
מונח המתאר את הזמן בין הצליל הראשוני לתחילת התהודה. בטבע נגרמת השהייה זו בגלל המרחק בין מקור הצליל למקור הצליל לקירות הסביבה האקוסטית.
|
Pre echo
|
פרה אקו
|
החזר ראשון
|
כנוי להחזרים הברורים הראשוניים הנשמעים בתעודה אקוסטית, ובחיקוייה הדיגיטליים , כלומר מכשירי הדהוד אלקטרוניים.
|
Repeat
|
ריפיט
|
חזרה/החזר
|
כינוי להחזר מושהה בדיגיטל דיליי.
|
Rt-60
|
אר-טי 60
|
זמן הדהוד בירידה של 60db
|
הזמן הנמשך בדעיכת הדהוד לעוצמה של 60dbמעוצמתו המקורית.
|
Roll off
|
רול אוף
|
הנחתת תדרים
|
הנחתת תדרי קצוות. פילטר המנחית תדרים גבוהים או נמוכים בצורה מדורגת
|
Reverb
|
ריוורב
|
הדהוד
|
סה"כ ההחזרים הנגרמים מהשמעת אות בסביבה אקוסטית, וגם כנוי למכשירים המחקים פעולה זו בצורה אלקטרונית
|
Reverb time
|
ריוורב טיים
|
זמן הדהוד
|
פרק הזמן בו נשמעים ההחזרים הרשומים לעיל עד לדעיכתם.
|
Shadow
|
שוד
|
צל
|
אפקט כמו של אלביס פרסלי בשירה
|
Speed
|
ספיד
|
מהירות
|
מונח המתאר את מהירות העבודה של הl.f.oבמכשירים מקבליים. ככל שמתגבר המהירות ישנה המתנד את התדר המאופנן פעמים רבות יותר בשנייה.
|
Wet
|
ווט
|
רטוב
|
האות המקורי הנשלח לאפקט המקבילי שלו בצירוף האפקט המתקבל מאותו מכשיר. האות המתקבל ללא האות המקורי נקרא wet.
|
a.f.l(after fader listening)
|
איי-אף –אל
|
האזנה אחרי הפיידר
|
שמיעת הערוץ לפי עוצמת הפיידר.
|
Amplifier
|
אמפליפייר
|
מגבר
|
מתקן חשמלי(אלקטרוני) המגביר את עוצמת האות הנכנס אליו לעוצמה גבוהה יותר.
|
Amplitude
|
אמפליטוד
|
משרעת
|
הגודל הפיזי של עוצמת הגל
|
Assignment
|
אסיינמנט
|
משימה
|
שלוחת צ'נאל לגרופ = ניתוב
|
Aux(auxiliary)
|
אאוקס
|
עזר
|
שלוחה נוספת משולחן הבקרה לביקורות או אפקטים
|
Balance
|
בלאנס
|
איזון
|
קו מאוזן שיש לו שנאים בכל צד ובנוי מ-3 גידים (סיכוך,(- ), ו-(+) ) בשימוש לרוב במיקרופונים מסוג קונדנסר.
|
Break point
|
ברייק פויינט
|
נקודת שבירה
|
אשר אנו מחברים את insert return, מתנתק הקו.
|
Buss
|
בס
|
מוביל/מעביר
|
קו פיזי הנמצא בתוך שולחן בתוך שולחן הבקרה , המחבר בין ערוצים.
|
Buss out
|
בס-אאוט
|
קו הצובר סיגנלים (מלשון לצבור)
|
נקודה ליציאת הקו הפיזית ע"ג הפאץ' (בהרבה שולחנות בקרה נקראים הגרופים בסים)
|
Channel
|
צ'אנל
|
ערוץ
|
יחידת עבודה לכניסת כלים לשולחן הבקרה (ערוץ בשולחן)
|
Console
|
קונסול
|
שולחן בקרה
|
הוא שולחן הבקרה, שנמצא לרוב באולפן ההקלטות שמייחדים אותו למיקסרים כגון: מיקסר, מסטר, צ'אנל,פאץ'-ביי, מוניטור, ועוד.
|
Control room
|
קונטרול רום
|
חדר בקרה
|
החדר בו ממוקמים הטכנאי והציוד
|
Dim
|
דים
|
המהום עמוק
|
הנחתת עוצמת הרמקולים בצורה אחידה ע"י מפסק בחדר הבקרה
|
DB
|
די-בי
|
דציבלים
|
יחס בין שני גדלים. המבוטא ב- 10 פעמים לוג (לפי בסיסי 10)
|
DBv
|
די-בי-וי
|
דציבלים
|
עוצמת סיגנל (ב-db) ביחס למתח של 1 וולט
|
DBm
|
די-בי-אם
|
דציבלים
|
יחס בdb בין הספק נתון להספק של 1 מיליי וואט
|
Direct box
|
דיירקט בוקס
|
קופסא ישירה
|
קופסא שמחברת כלי נגינה בעוצמת mic בלאנס
|
Even
|
אוון
|
זוגי
|
שלוחה לניתוב מספרים זוגיים
|
Fader
|
פיידר
|
זחלן
|
ווסת עוצמה אנכי (מקורו בדעיכת העוצמה)
|
Fader
|
פיידר ריברס
|
שינו מרקם
|
הפיכה פיזית בין 2 פיידרים , לצורך ייעול בזמן העבודה.
|
Reverse
|
Filter
|
פילטר
|
מסנן
|
מסנן תדרים מהאות
|
Foot
|
פוט
|
רגל
|
מדידה אמריקאית= 30.5 סנטימטר
|
Gain
|
גיין
|
עוצמה
|
ווסת כניסת מיקרופון לצ'נאל (trimmer)
|
Ground
|
גראונד
|
אדמה
|
נקודת ייחוס חשמלית אליה מייחסים את כל המתחים החשמליים.
|
Group
|
גרופ
|
קבוצה
|
סוג של בס המחבר קבוצה של אותות לצ'אנלים
|
High
|
היי
|
גבוה
|
צלילים גבוהים (כגון צלחות)
|
High cut filter
|
היי קאט פילטר
|
מסננת החוסמת תדרים גבוהים
|
חותך את התדרים הגבוהים ומסננם,
|
ומאפשר מעבר חופשים לתדרים הנמוכים.
|
High mid
|
מיד היי
|
תחום תדירויות בין אמצעי לגבוה
|
צלילים אמצעים גבוהים (כגון כינורות).
|
High pass filter
|
היי-פאס- פילטר
|
מסנן חוסם נמוכים
|
התדרים הגבוהים עוברים והתדרים הנמוכים נחסמים(מסוננים)
|
Hiss
|
הייס
|
רעש בעל ספקטרום דומיננטי של תדירויות גבוהות
|
רעש עליון (נשמע כפי שנקרא)
|
Hum
|
האם
|
רעש בתדר הרשת החשמלית
|
רעש נמוך(נישמע כפי שנקרא)
|
Headphones
|
הדפונס
|
אוזניות
|
מערכת שמיעה לנגנים שבסטודיו
|
In-phase
|
אין פייז
|
בפאזה
|
האות מתחבר ומגבר
|
Input
|
אינפוט
|
כניסה
|
כניסה
|
Insert
|
אינסרט
|
נקודת פריצה
|
התחברות על הקו. באינסרט קיימות 2 נקודות – יציאה וכניסה –r=return,s=send. דוגמא-חיבור קומפרסורים לצ'נאל מנקודת הsendלIn/out באפקט וחזרה לנקודת הreturnבערוץ.
|
Low
|
לואו
|
תדר נמוך
|
תכום התדרים הנמוכים
|
Low cut filter
|
לואו קאט פילטר
|
מסננת חוסמת תדרים נמוכים
|
חותך תדרים נמוכים
|
Low mid
|
לואו מיד
|
תחום התדירויות הנמוכות אמצעיות
|
תדירויות אמצעיים נמוכים.(כגון: גיטרות)
|
low pass filter
|
לואו פאס פילטר
|
מסנן תדרים גבוהים
|
מסנן את תכום התדרים הגבוהים, ומעביר את תכום התדרים הנמוכים
|
Master
|
מסטר
|
ראשי
|
היציאות הראשיות מהשולחן הבקרה.
|
Master channel
|
מסטר צ'אנל
|
ערוץ ראשי
|
הצ'אנל המרכזי בשולחן שעליו נמצאות כל השליטות הראשיות.
|
mic
|
מיק
|
מיקרופון
|
עוצמת כניסת המיקרופון בשולחן הבקרה (שמומרת לעוצמת line)
|
line
|
ליין
|
קו
|
עוצמת עבודה בשולחן הבקרה בין המכשירים המתקשרים אליו ובתוכ
|
(10db-- +4db)ד
|
Milli second
|
מילי סקונד
|
אלפית השנייה
|
אלפית השנייה
|
0.001
|
0.001
|
Mix
|
מיקס
|
ערבול
|
ערבול (שלב עבודה).
|
באנגלית נהוג לומר mix down
|
Monitor
|
מוניטור
|
האזנת בקרה
|
איזור בשולחן הבקרה המיועד למיקסים של טייפ רב ערוצי, לצורך בקרה.
|
Mono
|
מונו
|
יחיד
|
איחוד בין אותות L=Rאות שמע שאינו סטריאופוני.
|
בלטינית: monoaural
|
m-music
|
מיוסיק
|
מוסיקה
|
פילטר במצב סגור לרוב ע"ג
|
מיקרופונים = העברת תדרים מלאה.
|
Mute
|
מיוט
|
הפסקה/השתקה
|
לחצן סגירת הצ'אנל.
|
Noise
|
נוייס
|
רעש
|
סיגנל בילתי רצוי שנשמע ע"ג ההקלטה.
|
Normally connected
|
נורמלי קונקטד
|
חיבור תמידי
|
חיבור הנמצא בתוך הפאץ', המקשר בנקודות באופן תמידי.
|
octave
|
אוקטב
|
אוקטאבה
|
מכפלה של תדר
|
odd
|
אוד
|
אי זוגי
|
שלוחה לניתוב למספרים אי זוגיים=L
|
on
|
און
|
פתיחה
|
לחצן לפתיחת הצ'נאל (הפוך מ-MUTE) קיים או לחצן onאו לחצן muteולא שניהם.
|
Out of phase
|
אאוט אוף פייז
|
לא בפאזה
|
לא בפאזה- האות מבטל את עצמות ועוצמתו יורדת כתוצאה מכך.
|
Output
|
אאוטפוט
|
יציאה
|
יציאה(R=-RETURN)
|
pad
|
פאד
|
הנחתה
|
כניסה שמנחיתה את עוצמת הסיגנל.
|
לדוגמא: כאשר המיקרופון מגיע חזק אל השולחן , אנו מנחיתים אותו ע"י ה padלרוב ב20-30 db.
|
Pan
|
פאן
|
פנוראמה
|
כפתור סיבוב להצבת מיקום של האות בפנוראמה ביחס לשדה הסטריאופוני
|
Parallel
|
פרלל
|
מקבילי
|
חיבורים מקבליים לצורך פיצול של אינפורמציה
|
Patch
|
פאץ'
|
חיבור/מקשר
|
כבל קצר שבו משתמשים לחיבור
|
(ה-patch bay) בלוח החיבורים.
|
Patch bay
|
פאץ' ביי
|
לוח ניתובים
|
לוח עלוי מבצעים חלוקה (ניתוב אותות בין מקורות שונים לצרכנים שונים)
|
p.f.l pre fader listening
|
פי-אפ-אל
|
האזנה לפני הפיידר
|
כפתור שנותן לנו לשמוע את הערוץ גם כאשר הפיידר סגור
|
48v phantom power
|
48v פאנטום פאוור
|
חשמל למיקרופונים
|
מתח על קו מיקרופון המיועד למיקרופונים מסוג קונדנסרים וצרכנים נוספים.
|
Phase
|
פייז
|
פאזה
|
שני סיגנלים (אות מתח חילופין) המופיעים ללא הפרש זמנים ביניהם.
|
Post
|
פוסט
|
אחרי
|
שליחה ל-AUXאחרי הפיידר. כלומר הסיגנל תלוי בעוצמת הפיידר.
|
Pre
|
פרה
|
לפני
|
שליחה ל-AUXלפני הפיידר, כלומר שלוחה לביקורת.
|
Read
|
ריד
|
קריאה
|
ראשר הפיידר קורא מהמחשב את העוצמה שהמחשב נותן לו
|
Relay
|
רילי
|
ממסר
|
מתג המופעל ע"י אות חשמלי.
|
Return
|
ריטרן
|
חזרה
|
יציאה ממכשיר מסוים שחוזר לכניסה המיועדת בצ'אנל שהיא ה- Return
|
Safe
|
סייף
|
בטוח
|
מבטל את הצ'אנל ממצב solo in place
|
selector
|
סלקטור
|
ממיין
|
מערכת לחצנים עם ברירת לחיצה (נקרא גם פסנתר)
|
send
|
סנד
|
שליחה
|
שלוחה למכשיר. כאשר לא מופיע insert,הכוונה היא לשלוחה ל- כלומר: כניסה.
|
Signal
|
סיגנל
|
אות
|
אינפורמציה רצויה. לדוגמא: אינפורמציית כלי נגינה, מוזיקה, שירה או כל דבר (פרט לרעש נלווה)
|
Small fader
|
סמול פיידר
|
זחלן קטן
|
כינוי לווסת העוצמה של הצ'נאל במוניטור מיקסר
|
Solo
|
סולו
|
האזנה
|
האזנה לצ'אנל ספציפי. שני סוגים P.F.L A.F.L
|
Solo in place
|
סולו אין פלייס
|
האזנה לצ'אנל במצב מקומי (מצב אמיתי)
|
מערכת הסוגרת את כל הצ'אנלים שלא במצב סולו, וכך אנו שומעים את הצ'אנל שנלחץ עליו.
|
S=speech
|
ספיץ'
|
דיבור
|
פילטר לתדרים נמוכים
|
S.P.L
|
אס-פי-אל
|
עוצמת שדה אקוסטי
|
עוצמת השמע הנמדדת במקום מסוים מבוטאת ב-DB ביחס לעוצמת סף השמע. (soundpressure level)
|
Studio
|
סטודיו
|
אולפן
|
חדר הנגנים שממנו ממנו מקליטים.
|
Tape return
|
טייפ ריטורן
|
בורר טייפ
|
לחצן בורר כניסה למוניטור בין ה-groupל-tape. למעסה הערוצים שחוזרים מהטייפ אחרי שהוקלטו
|
Tb=talk back
|
טוק בק
|
דיבור חזרה
|
מערכת תקשורת מחדר הבקרה לסטודיו(חדר הנגנים).
|
Tie lines
|
טיי לינס
|
מגשרים בלוח הניתובים
|
קוים ללא שמימוש ספציפי לשירות= להעברת אות בין תדרים.
|
A/D convertor
|
איי/די קונברטר
|
ממיר סאונד
|
|